Kada početi s neformalnim obrazovanjem?

aktivnosti za djecu

STEM obrazovanje počinje prije škole (ili barem zašto bi trebalo)

Mnogi roditelji smatraju da je STEM obrazovanje (znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika) rezervirano za osnovnu i srednju školu. Međutim, istraživanja pokazuju suprotno: što kasnije dijete krene s aktivnostima vezanima uz STEM, teže mu je razumjeti koncepte i razviti interes za znanosti i matematiku

Djeca imaju urođenu znatiželju za svijet oko sebe. Bebe i djeca jasličke dobi uče kroz igru razvrstavanje, slaganje oblika i brojeva. Uče pokušajem i pogreškom.

Nesvjesno, koriste baš znanstvenu metodu!

Kada je logičan početak?

Optimalna dob za uvođenje STEM pristupa je rano – već od prve do četvrte godine života, jer tada mozak djeteta apsorbira jezične i logičke obrasce vrlo intenzivno. Na početku je dovoljno da to bude kroz svakodnevne aktivnosti s roditeljima poput slaganja kockica, promatranja prirode ili zajedničkog brojanja i klasificiranja. Kasnije, potencijalno, se mogu uključiti organizirane STEM aktivnosti u vrtićima ili radionicama.

Što dijete zapravo dobiva?

Kada djeci damo prostor da promatraju svijet kritički i istražuju ga vlastitim tempom, razvijamo im:

  • Ljubav prema učenju
  • Analitičko razmišljanje
  • Samopouzdanje u rješavanju problema
  • Upornost i kreativnost
  • Komunikacijske vještine

Drugim riječima – osposobljavamo ih za cjeloživotno učenje i lakše savladavanje školskih izazova. U praksi, to znači manje frustracije kasnije: i kod djece, i kod roditelja.

STEM u ranom djetinjstvu ne znači učenje programiranja, jednadžbi, kemije…. Radi se o otkrivanju i razumijevanju svijeta kroz igru. Kroz praktične, istraživačke aktivnosti djeca uče da je postavljanje pitanja normalno, da postoji više rješenja za jedan problem, i da je znanost nešto što oni mogu i smiju raditi.

STEM pomaže djetetu da uvidi svoje mjesto u svijetu

Kada djeca kroz STEM počnu tražiti odgovore na pitanja „zašto“ i „kako“, oni razvijaju identitet istraživača, osobe koja nije samo pasivni promatrač, nego aktivni sudionik u svijetu.

STEM ne oblikuje samo buduće karijere već i karakter!

Za roditelje koji žele više informacija o konkretnim programima, edukacijama ili radionicama koje potiču znatiželju, kreativnost i razvoj STEM kompetencija ili samo trebaju savjet što i kako s djetetom, slobodno nam se obratite.

Literatura:

Mahendra Prasad (2025). Exploring STEM (science, technology, engineering and mathematics) toys in kindergarten: Teachers’ pedagogical approaches, perspective and effect on Children’s brain development: A systematic literature review. International Journal of Child-Computer Interaction, Volume 44, 2025, 100736, https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2025.100736

Xinyu, He., et all. (2021). The Impact of STEM Education on Mathematical Development in Children Aged 5-6 Years. International Journal of Educational Research, Volume 109, 2021, 101795 https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101795