Zašto djeca trebaju istraživati i učiti i tijekom ljeta?

Zašto je malim mozgovima korisno nešto i raditi ljeti?

Ljeto je vrijeme kada djeca (i roditelji) očekuju odmor, igru i slobodu. Sve je to važno za njihovu dobrobit, ali istraživanje i učenje tijekom ljeta donosi dugoročne koristi za njihov razvoj. Umjesto da ljeto bude isključivo “pauza”, ono može i treba postati prilika za rast. Evo nekoliko razloga zašto djeca trebaju istraživati i „učiti“ čak i kad nema škole:

  1. Radoznalost pokreće učenje
    Djeca su prirodno radoznala, a ljeto im daje prostor da to i žive – bez stresa školskih obveza. Kada imaju vremena i slobodu da postavljaju pitanja i istražuju ono što ih zanima, razvijaju dublje načine razmišljanja. Učenje temeljeno na istraživanju dokazano potiče kritičko mišljenje i veću motivaciju za školu.
  2. Kreativnost se razvija iz iskustva
    Kreativnost nije samo rezervirana za umjetnička područja. Ona uključuje rješavanje problema, pogled s druge strane i povezivanje ideja. Djeca koja ljeti sudjeluju u eksperimentima, projektima ili istraživanjima vježbaju upravo te vještine. Programi poput onih koje provodimo, pomažu razvoju kreativnog mišljenja.
  1. Ljeto je prilika za učenje životnih vještina
    Sudjelovanje u timskim projektima, rješavanje zadataka i samostalno istraživanje potiču razvoj vještina poput suradnje, upornosti i donošenja odluka. Aktivnosti koje zahtijevaju angažman – poput kampova, radionica i izazova na otvorenom – pripremaju djecu za stvarne životne situacije. Kroz druženje i „suživot“ s drugom (i drugačijom) djecom i odraslima, svi imaju prilike vježbati životno važne „mekane“ vještine.
  2. Učenje kroz igru sprečava ljetni “pad znanja”
    Prema izvješću National Summer Learning Association, djeca tijekom ljeta mogu izgubiti dio znanja stečenog tijekom školske godine. Prema našem iskustvu, učenici nižih razreda osnovne škole, krajem ljeta skoro zaborave pisati… No kad su uključena u strukturirane aktivnosti koje povezuju igru i učenje, zadržavaju više znanja i lakše se vraćaju u školski ritam
  3. Istraživanje gradi samopouzdanje
    Kada djeca sama otkriju nešto novo ili riješe neki izazov, osjećaju ponos. To jača njihovo samopouzdanje i vjeru u vlastite sposobnosti. Postavljanje ciljeva i njihovo ostvarenje (bez pritiska ocjena) potiču unutarnju motivaciju za daljnje učenje.
  4. Priprema za školu (a da to izgleda kao škola)
    Djeca koja tijekom ljeta zadrže aktivan um lakše se vraćaju u školsku rutinu. Ljetne aktivnosti koje uključuju znanost, tehnologiju, umjetnost ili prirodu pomažu djeci da se osjećaju spremnije i samopouzdanije kad počne nova školska godina.
  5. Balans između igre i istraživanja
    Naravno, zabava je ključna – ali nije kontraindicirana učenju. Najbolje ljetne aktivnosti spajaju igru, kretanje i istraživanje. Kombinacija igre i učenja pomaže djeci da razviju emocionalnu stabilnost, bolje socijalne vještine i sposobnost suočavanja s izazovima. Zaključak:
    Ljeto ne treba biti “pauza” od učenja – ono može biti drugačija vrsta škole, u kojoj se uči kroz iskustvo, igru i slobodu. Istraživanje tijekom ljeta pomaže djeci da rastu kao znatiželjni, samopouzdani i kreativni ljudi.
    Reference:
    National Summer Learning Association. (2011). The Impact of Summer Learning Programs.
    • Caballero-García, Presentación & Díaz, Paloma. (2018). Inquiry-based learning: an innovative proposal for early childhood education. 11. 50-82. 10.55777/rea.v11i22.1080.
    https://blog.khanacademy.org/creativity-is-the-future-of-science-how-to-get-kids-thinking-creatively/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *